Wskazówki

Jak sprzedawać używane ubrania?

Pora przewietrzyć moją szafę;  Okazało się, że mam mnóstwo ciuszków, które potrzebują nowego domu;  Polecicie mi strony gdzie mogłabym sprzedać niepotrzebne ubrania? Mam ich całe mnóstwo. Tak zaczyna się duża część postów dotyczących sprzedaży ubrań na facebookowych grupach. Pomocy, ratujcie, moja szafa pęka w szwach; zabierzcie to ode mnie, tanio!; potrzebuję pieniędzy na buty/mandat/rachunki.

Miejsca w internecie, gdzie można sprzedać używane ubrania to setki zdjęć i zachęt do kupna.  Osoby zamieszczające je poświęciły często dużo czasu na zrobienie ładnych zdjęć – często nie są to już tylko fotografie prezentujące ubranie na podłodze czy wieszaku, tylko przemyślane aranżacje z dodatkami takimi, jak butelki perfum, szpilki, kwiaty. Zrobienie takiej sesji wymaga zaangażowania – a ich efektu i tak nikt nie zagwarantuje. Sprzedaż używanych ubrań  to wymagające i czasochłonne zajęcie.

 

Oczywiście są od tego wyjątki – w 2014 roku pewna firma odzieżowa wyprodukowała sweter z dekoltem i nadrukiem skrzydeł. Kosztował około 100 zł. I pewnie nikt by za niego więcej nie zapłacił, gdyby nie to, że blogerka wrzuciła zdjęcie, na którym miała na sobie ten sweter nałożony tyłem na przód. Efekt skrzydeł zrobił swoje – natychmiast zniknął ze sklepowych półek, a na allegro niektóre egzemplarze sprzedawały się za ponad 600 złotych. Ale nie oszukujmy się – w szafie większości z nas takich perełek nie ma.

 

Sama przekonałam się, jak  jest to trudne, po wizycie u pewnej Klientki. Zrobiłyśmy wspaniały porządek w jej szafie, czego efektem były po pierwsze worki rzeczy do oddania, po drugie – worek rzeczy przeznaczony na sprzedaż. Podjęłam się tego – wydawało mi się, że te rzeczy sprzedadzą się spokojnie. Były tam klasyczne, proste sukienki, świetne bluzy polarowe, koszulki, atłasowy żakiet. Dobre firmy – ZARA, Simple, Tenezis.

 

Zaczęłam od grup na Facebooku. Zrobiłam zdjęcia, pomierzyłam, wystawiłam gdzie tylko można było. Kilka rzeczy poszło od razu w zasadzie – w przeciągu 2 tygodni. Rezerwacje były robione od razu, ale że termin nie zawsze pasował, to przymiarka i kupno zajęły tyle czasu. Postanowiłam spróbować na serwisie licytacyjnym jako „paka ubrań” – tu niestety się nie udało sprzedać, chociaż takie „paki” cieszą się sporą popularnością. Wynajęłam regał w komisie – i tu udało mi się sprzedać kilka rzeczy w przeciągu kilku dni.

 

Mogłam spróbować sprzedać je do skupu używanej odzieży – ale wypłata w postaci 5 zł za kilogram chyba nie jest najbardziej zachęcająca, prawda?

 

Sprzedawałam więc do skutku. Zajęło mi to długo – wiadomo, zimą niewiele osób szuka szortów, a latem polarów. Niestety ogromna liczna używanych ubrań na sprzedaż sprawia, że to nie jest takie proste. Robiłam to z chęcią, bo po pierwsze na tym polega moje zadanie, a po drugie dzięki temu miałam materiał do badań!

 

Jakie mam rady dla tych z Was, które chcą sprzedać swoje ubrania?

  1. NIE KUPUJ

 

Pierwsza, najważniejsza wg mnie rada. Nie kupuj, jeśli nie jesteś pewna, że będziesz w tym chodzić. Miej na względzie wpływ na środowisko nie tylko przy produkcji ubrań, ale przy późniejszym ich wyrzucaniu. I przeczytaj to: Między 2000 a 2015 globalna produkcja odzieży wzrosła dwukrotnie, a ubrania przed wyrzuceniem nosi się przeciętnie o 36 procent krócej.

 

2. KUPUJ ODPOWIEDZIALNIE

 

O warunkach pracy osób szyjących ubrania napisano wiele. O wpływie produkcji ubrań na środowisko napisano nieco mniej. Wiesz, że moda jest drugim – po naftowym – przemysłem powodującym najwięcej zanieczyszczeń ?

Jesteś pewnie świadoma, że trwałość koszulki z sieciówki za 30 zł nie jest zbyt wielka. Nie kupuj byle czego. Szkoda środowiska i Twojego czasu na ubrania, które po dwóch praniach mają przekręcone szwy, są zmechacone, rozciągnięte i po prostu brzydkie. Poza tym kupując koszulkę za 30 zł nie spodziewaj się, że ktoś ją od Ciebie odkupi za 20. Czemu miałby to zrobić, jeśli wieszaki w sklepach pełne są takich koszulek? Ubrań kiepskiej jakości jest po prostu za dużo.

 

3. PRZYGOTUJ UBRANIA

 

Weź pod uwagę porę roku. Upierz je i uprasuj. Niech będą gotowe do wysyłki. Zdjęcia z opisem „uprasuję przed wysyłką” nie cieszą się zainteresowaniem.

 

4. OKREŚL CZAS NA SPRZEDAŻ

 

Nie przeciągaj sprzedaży ubrań w nieskończoność. Ustal sama ze sobą, że od momentu wystawienia dajesz sobie np. miesiąc na sprzedaż danego ubrania. Co można zrobić z ubraniami potem – to temat na inny tekst, ale generalna rada – oddaj czym prędzej.

 

5. USTAL ODPOWIEDNIĄ CENĘ

 

Przed wystawieniem na sprzedaż przejrzyj miejsce, gdzie będziesz je wystawiać – zobacz w jakich cenach sprzedają się (nie są wystawione!) ubrania. To, że ktoś wystawił coś za 100 zł nie znaczy, że za tyle uda się to sprzedać. Poczytaj komentarze. I ustal nieco taką samą lub nieco niższą cenę.

 

6. ZRÓB ŁADNE, DOKŁADNIE ZDJĘCIA…

 

Zrób zdjęcia, które najlepiej oddają wygląd ubrania. Bluzki na wieszakach najczęściej wyglądają smutno i smętnie – lepiej ułożyć je na podłodze lub łóżku. Zadbaj o odpowiednie oświetlenie. Zrób zdjęcie metki, kupujący często pytają o skład. Zmierz ubrania od razu – potem każde pytanie o długość rękawa sprawi, że będziesz musiała wyciągać ubrania np. z torby.

 

7. … LUB ZRÓB EKSTRA SESJĘ

 

Często wystawiane ubrania otoczone są gadżetami typu perfumy, najnowszy model magazynu o modzie, świeże kwiaty. Przejrzyj internet w poszukiwaniu inspiracji i pobaw się w fotografa, jeśli masz czas.

 

8. GDZIE WYSTAWIĆ?

 

Po pierwsze – internet. Polecam Vinted, i grupy przeznaczone do sprzedaży ubrań. Wiadomo, że im więcej członków liczy, tym łatwiej sprzedać. Sprawdź wcześniej regulamin – są grupy, gdzie można wystawiać buty i torebki, ale ubrań już nie.

 

W Warszawie możesz spróbować skorzystać z usług Stare na nowo lub Bazar Miejski – opłacasz regał, zanosisz ubrania (i nie tylko!), metkujesz je i już. Po upływie czasu, za jaki opłaciłaś regał, zabierasz niesprzedane rzeczy i otrzymujesz przelew za to, co udało się sprzedać (z potrąconą prowizją). Z doświadczenia wiem, że lepiej jest jak wiszą na wieszakach. Ułożone na półkach cieszą się mniejszym zainteresowaniem.

 

9. UZBRÓJ SIĘ W CIERPLIWOŚĆ

 

Osoby zainteresowane kupnem często przestają się odzywać w trakcie konwersacji. Rezerwują rzeczy i przestają odpisywać na wiadomości. Zdarza się, że bez uprzedzenia nie przychodzą na umówione i potwierdzone spotkanie. Zwlekają z opłaceniem kupionej rzeczy.

 

Pamiętaj też, że aby sprzedać ubranie trzeba je przygotować, zrobić im zdjęcia, pomierzyć, odpowiadać na wiadomości, pilnować płatności, zapakować i wysłać. Każda z tych rzeczy wymaga zaangażowania i czasu. Zastanów się, czy warto. Czy masz na to czas? Będziesz mogła odpisywać na wiadomości i chodzić na pocztę? Jeśli nie – polecam któryś ze sklepów przedstawionych wcześniej.

 

Uważasz, że to mnóstwo pracy? Tak. Masz rację. Dlatego ponownie odsyłam do punktu pierwszego, i podkreślam istotę czwartego. To nie znaczy, że nie ma sensu tego robić! Dobrze, jak nieużywane rzeczy dostają drugie życie.

Jeśli masz pomysły na punkt 10, 11 i 12 to zachęcam, podziel się swoimi radami!